سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لنده، سلیمان شهرویی
 

راست گفته اند که تا مرد سخن نگفته باشد/ عیب و هنرش نهفه باشد. خیلی ها را که از پشت صفحه شبکه های تلویزیونی می‌بینی یا از بین صفحات روزنامه‌ها می‌شناسی می‌بینی با خودشان زمین تا آسمان متفاوت است. وقتی روبرویشان می نشینی و با آنها هم کلام می‌شوی تازه می‌فهمی که این شخصیتی که در چند متری‌ات نشسته است کجا و آنکه در زیر نور فلاش دوربین‌ها سخن می‌گفت کجا. حالا طرف یا از آن چیزی که نشان می دهد تهی‌تر است یا آنکه به مراتب داناتر و فهیم‌تر. گفتگو با اولی حالت را می‌گیرد و دوست داری هر جور شده طرف را بپیچانی و فلنگ را ببندی، اما هم کلامی با دومی آنقدر شیرین است که تا مدتها حلاوتش در جانت می‌ماند و انگار نه انگار که چند ساعت مشغول گفت و گو بوده‌ای.

این حکایت تفاوت یکی مثل عبدالله پادشاه عربستان است با کسی مانند سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان که امروز سالروز تولدش است. حکایتی که حسنین هیکل اندیشمند شناخته شده مصری یک پرده از آن را روایت کرده است.

حسنین هیکل اندیشمند شناخته شده مصری است. کسی که در نهمین دهه عمرش زندگی می‌کند و کمتر کسی از روزنامه خوانهای عرب است که او را نشناسد. هیکل17 سال سردبیر موسسه الاهرام مصر بوده است. موسسه الاهرام یکی از بزرگترین موسسات علمی-پژوهشی و مطالعاتی خاورمیانه است. او کسی است که در این سالها آنقدر با سیاستمداران و متفکران جهان نشست و برخاست داشته است که نتوان او را وقتی از کسی تعریف می کند، متهم به احساساتی شدن کرد.

شاید معروفترین –و عجیبترین- جمله ای که او درباره یکی از شخصیتهای دینی و سیاسی گفته است این جمله باشد: «گویی شخصیتی از شخصیتهای آزمون بزرگ صدر اسلام (فتنه الکبری) با معجزه ای به دنیا  بازگشته تا پس از امویان و به خون غلتیدن شهیدان اهل بیت علیهم السلام سپاه علی علیه السلام را رهبری کند.» این توصیفی است که حسنین هیکل درباره امام خمینی(ره) بکار برده است. این در حالی است که هیکل چندان قرابت تاریخی و مذهبی با شیعه ندارد. مثلاً  جورج شکّور، شاعر مسیحی لبنانی که کتاب "حماسه پیامبر" را پیرامون زندگی حضرت ختمی مرتبت(ص) سروده است با بیان اینکه بسیاری از زندگی نامه ها را برای سرودن این اشعارمطالعه کرده است می گوید: از جمله این زندگی نامه ها کتاب "محمد حسنین هیکل" با عنوان "زندگی محمد" است، ولی نکته بسیار عجیب در این کتاب نادیده گرفتن حادثه غدیر است.

پس مشخص می شود که اگر محمد حسنین هیکل از رهبری شیعی حمایت می‌کند و بر پادشاهی دیگر می تازد فارغ از تعصبات قومی و مذهبی است. حال روایت او از دو دیدار را بخوانید؛ یکی ملک عبدالله پادشاه عربستان و دیگری سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان:

با سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به مدت 9 ساعت درباره همه مسائل مهم منطقه ‏ای و بین‏ المللی مذاکره کردم و این نه ساعت بسیار سریع گذشت ولی احساس کردم که ملاقات نیم ساعته ‏ام با ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به اندازه یک قرن طول کشید.

او همچنین در پاسخ به این سئوال که «در دیدارش با ملک عبدالله درباره چه موضوعی گفت و گو کرده»، اظهار داشت: "ملک عبدالله فقط  یک سؤال از من پرسید .. و آن هم این بود که رابطه ات با زنان در این سنّ 80 سالگی چه طور است؟".

او همچنین اضافه کرده است: "مطبوعات سعودی روز بعد نوشتند که ما در آن دیدار درباره مسائل مهم منطقه‏ ای و بین‏ المللی گفت وگو کردیم".

اینکه دغدغه نفر اول خاندان آل سعود رابطه با زنان باشد خیلی عجیب نیست چه آنکه هر چند روز یکبار می توان اخباری درباره افتضاحات اخلاقی یکی از اعضای این خاندان را در این سو و آن سوی جهان شنید. 

اما از آن سو کسی که نه خود را پادشاه می‌داند و نه خویش را خادم الحرمین می خواند، در دل اکثر اعراب و مسلمانها جای دارد. تولدت مبارک سید...

 

 

 


[ شنبه 91/6/11 ] [ 12:57 عصر ] [ مشهدی زاده ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 12
کل بازدیدها: 250551