سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لنده، سلیمان شهرویی
 

 

0693.jpg

 

شهرستان لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. مردمان این منطقه افرادی مهمان نواز، تحصیلکرده و بافرهنگ هستند. این منطقه قدیمی ترین شهر استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که به روایتی در سال 1306صاحب بخشدار مرکزی بوده که به بخش ثلاث شهرت داشت و بسیاری از نقاط شهرستان های کهگیلویه و بهمئی فعلی را شامل می شد.

احداث قدیمی ترین مدرسه استان در سال 1314 (مدرسه اردیبهشت)، ثبت قدیمی ترین شناسنامه استان در سال 1309 و به تبع آن قدیمی ترین مرکز ثبت احوال استان و قدیمی ترین هنگ ژاندارمری استان, وجود حسینه ای با قدمت بیش از 200سال نشانه های بارزی از اولین مرکز شهرنشینی استان کهگیلویه و بویراحمد یعنی شهرستان لنده می باشد.

جانفشانی جوانان این مرز و بوم در جبهه های حق علیه باطل باتقدیم نزدیک به 100 شهیدنمود پیدا کرده است

این سرزمین با داشتن دو ناحیه سردسیری و گرمسیری، رودخانه های دائمی و فصلی پرآب مارون، جن، سرچشمه های خنک سرحدات دلی خیارکار، دلی مهره و ...، آثار باستانی مربوط به میرلعلپا، کهناب، آتشگاه، داشتن جاده نسبتاً شوسه برای رفتن به کوه سیاه و سفید، باغهای میوه های سردسیری و گرمسیری پنهان در میان دره ها و.. همه از نعماتی است که خداوند به مردم این شهرستان ارزانی داشته است.

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 خدمات زیادی از طرف نظام جمهوری اسلامی به این شهرستان ارائه گردید که مردم سپاسگزار زحمات دولتمردان هستند ولی با توجه به عدم وجود راههای ارتباطی مناسب در این چند سال لنده نسبت به سایر شهرستان های همجوارش پیشرفت چندانی نداشت(جاده اصلی دهدشت به لنده بیشتر شبیه به جاده روستایی است و با توجه به شاخصه های جاده های بین شهری می توان گفت که از ضعیف ترین راه های استان است). بطوری که شهرستان لنده که شامل بهمئی گرمسیر و سردسیر، چاروسا، سوق، دشمن زیاری، بخشهای صیدون و علا از شهرستان باغملک فعلی، چنگلوا و .... می شد در حال حاضر همه این مناطق را از دست داده ولی در هر صورت ما هر کجا که باشیم به اینکه فرزند سرزمین لنده هستیم افتخار می کنیم

افراد مستقر در این شهرستان از طوایف مختلف ایل طیبی شاخه گرمسیر و بخشی از ایل سلیمان شهرویی  هستند

از نظر روحیات و خصوصیات اخلاقی مردم این شهرستان مانند دیگر مردمان ایل طیبی آرام ، با گذشت و خوش برخورد می باشند .

 

منبع: لنده نیوز-با اندکی ویرایش


[ یکشنبه 89/9/14 ] [ 8:46 عصر ] [ مشهدی زاده ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 249799