سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لنده، سلیمان شهرویی
 

سه‎گانه سینمایی «هابیت» که تولید آن با سروصدای فراوان در سال 2010 شروع شد، ابتدا قرار بود در دو قسمت و به کارگردانی "گیلرمو دل‌تورو"» ساخته شود، اما این پروژه در ادامه به‌صورت سه قسمتی و با کارگردانی "پیتر جکسون" (کارگردان سه‎گانه ارباب حلقه ها) به انجام رسید.

 

 

"پیتر جکسون" کارگردان سه‎گانه‎های «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت»

 

 

اولین قسمت این سه‎گانه سینمایی در دسامبر 2012 با عنوان «هابیت؛ سفر غیرمنتظره» اکران شد.

داستان این فیلم 60 سال پیش از قصه ارباب حلقه‎ها اتفاق می‎افتد و روایتگر زندگی موجودی از نژاد هابیت به‎نام «بیلبو بگینز» (با بازی مارتین فریمن) است.

بیلبو از سوی «گاندالف جادوگر» (با بازی ایان مک کلن) به سفری دعوت می‎شود تا همراه با 12 دورف (کوتوله) و شاهزاده آنان به سمت سرزمین اشغال شده‌شان بروند و آنجا را از چنگال اژدهایی بنام "اسماگ" دربیاورند.

 

 

«اسماگ» نماد ایران اتمی

 

 

ملاحظه) در بخش نخست برای القای مفاهیم روز بدین‌گونه نمادپردازی شده است:

12 دورف سرگردان به‌عنوان نماد 12 شاخه سرگردان قوم یهود (اسرائیل) که از هابیت به‌عنوان نماد آمریکا برای بازگشت به سرزمین پدری خود کمک می‌خواهند. سرزمین پدری آنان تحت اشغال نیروهای تاریکی به‌عنوان نماد مسلمانان قرار دارد.

اژدهای آتش‌افروز اسماگ نیز به‎عنوان قدرتمندترین دشمن و نماد اسلام جهادی به رهبری ایران، کاراکتر منفوری است که می‎تواند در چشم بر هم زدنی شهرهای اطراف قلعه دورف‎ها را به خاکستر تبدیل کند. [شبیه‎سازی توان موشکی جمهوری اسلامی و هراس‌افکنی از بمب هسته‌ای ایران که صهیونیست‌ها مدعی هستند ایران در پی آن است]

 

 

در قسمت دوم این سه گانه که با عنوان «هابیت؛ برهوت اسماگ» در انتهای سال 2013  و در زمان اوج مذاکرات هسته ای ایران و شش کشور دنیا در ژنو اکران شد، به‌خاطر آشنایی اژدها با بوی دورف‎ها، هابیت (نماد آمریکا) به تنهایی وارد قلعه می‌شود و اژدهایی را که سال‌ها در کنج انزوا خفته است بیدار می‌کند و می‌کوشد با لفاظی او را آرام کرده و با سرگرم کردنش به حرف‎های خود، راه تسلط دورف‌ها بر قلعه را بیابد.

 

بی‌نتیجه ماندن مذاکرات به خاطر زیاده‌خواهی و درگیری دورف‌ها (نماد صهیونیست‌ها) با اسماگ (نماد ایران) از مهمترین مفاهیم نمادین این بخش از فیلم بود.

 

 

پوستر تبلیغاتی بخش سوم از سه‌گانه «هابیت»

 

 

حال در 17 دسامبر 2014 و به مناسبت تعطیلات زمستانی سال نو میلادی قرار است سومین قسمت از «هابیت» و در واقع آخرین فیلم از سری فیلم‎های ساخته شده بر اساس رمان های «ج.آر.آر.تالکین» به روی پرده سینماهای آمریکای شمالی برود. فیلمی که بسیار واضح‎تر از قسمت‎های قبل نمادپردازی می‌کند.

 

یکی از مفاهیمی که فیلم به آن پرداخته، گسترش تروریسم و وحشت آفرینی به سرتاسر جهان از سرزمین میانی (Middle-Earth) که از نظر لغوی هم بسیار شبیه به (Middle-East) به معنای خاورمیانه می‌باشد و نیز درگرفتن جنگی بزرگ در این منطقه است.

 

در این میان رهبر اُرک‎ها (دیوها) فردی است بنام «سائورن» که از دنیای مردگان برخاسته و به‎علت نداشتن جسم مادی، ارتش خود را به‌صورت غیبی فرماندهی می‎کند.

این رهبر غیبی، چند فرمانده جانشین هم دارد که یکی از آن‎ها «آزوگ» دیو سفیدی است که یکی از دست‎هایش را در نبرد با دورف‎ها از دست داده است!

 

 

«آزوگ» فرمانده دیو با شمشیر دولبه

 

 

البته در قسمت سوم این فیلم «آزوگ» به‎جای چنگکی که همیشه در دست مجروح خود داشت، یک شمشیر دولبه همراه دارد که شبیه به تصور مسلمانان از شمشیر ذوالفقار است.

این‎گونه سازندگان فیلم به وضوح، نماد فرماندهی دیوها را با یک تصویر شیعی همسان‌سازی می‎کنند. نمادی که به‎خاطر کینه قدیمی، آتش‎بیار جنگ با دورف‎ها (صهیونیست‎ها) است.

 

داستان بخش سوم از بی‎نتیجه ماندن مذاکرات «بیلبوی هابیت» (نماد آمریکا) با «اسماگ اژدها» (نماد ایران اتمی) شروع می‎شود. جایی که به‎خاطر فشارهای مختلف، اسماگ از قلعه انزوای خود خارج شده و دهکده انسان‌ها را به آتش می‌کشد.

البته اسماگ یک نقطه ضعف دارد و آن هم تیری است که «بارد» (با بازی لوک ایوانز) در اختیار دارد که اگر درست شلیک شده و به نقطه مورد نظر در بدن اسماگ اصابت کند، همان یک تیر می‌تواند تمام بدن و قوای آتش افروزی اژدها را از کار بیندازد!

 

 

«بارد» تیراندازی که می‎تواند اژدهای آتشین را زمینگیر کند

 

 

سیر قصه به جنگی عظیم در خطه میانی می‎انجامد. جنگی میان انسان‎ها، الف‎ها (جن‎ها) و دورف‎ها (کوتوله‎ها).

و همه این‎ها به‌خاطر زیاده‌خواهی پادشاهان و حمله کردن به قلعه دورف‌ها به‌خاطر کینه‌های کهنه شروع می‌شود.

اما با حمله ارتش تاریکی از سوی دیگر، چالشی بین گروه‌های ساکن خطه میانی رخ می‌دهد تا آن‌ها تصمیم بگیرند اختلافات داخلی را کنار بگذارند و علیه تاریکی ائتلاف کنند یا اینکه همه توسط ارتش تاریکی کشته شوند.

 

 

ورای این نمادپردازی‎های آشکار و نهان، مسأله اختلاف بین «بیلبو» [نماد مذاکره‎کننده آمریکایی] و شاه دورف‎ها [رهبر صهیونیست‎ها] از نکاتی است که می‎تواند به‎صورت جداگانه و پس از اکران قسمت پایانی این سه‎گانه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.


[ شنبه 93/9/29 ] [ 10:58 عصر ] [ مشهدی زاده ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 5
کل بازدیدها: 250072